Skolemoden?

Pædagogerne fortæller, at datteren er faglig moden men har lidt for mange udfordringer på det sociale plan til, at hun er skolemoden. Hvad betyder det? Hun kan godt modtage en kollektiv besked. Hun kan ikke rigtigt koncentrere sig om, at sidde stille og lytte til de andre børn fortælle. Hun kan blive rigtigt ked af det, hvis der f.eks. skal deles noget ud og hun ikke får rigtigt hurtigt. Eller hvis der er pakkeleg, så vil hun meget nødigt give pakken videre (det vil jeg nu heller ikke). Drejer tingene sig ikke om hende, så gider hun ikke rigtigt.

Noget af det skyldes, at hun er enebarn. Når halvbror og -søster er her hver anden weekend har datteren fået først mens de andre ventede. Ikke for at forfordele hende (i hvert fald ikke bevist), men simpelthen fordi de er store nok til at vide, at de nok skal få og derfor ikke gider høre på hendes brok. De venter bare og hun får først.

Havde egentligt affundet mig med, at datteren skulle vente med at komme i skole til næste år. Selv om jeg ved, at hun til den tid vil være foran de fleste bogligt. Hun elsker at lege med tal og bogstaver. Det gør jeg for øvrigt også. Så er det jeg læser, at der er alt for mange pædagoger der vurderer, at ungerne skal vente med at komme i skole. I hvert fald i følge skolerne. Skolerne skal netop lære børnene at sidde stille. Onklen min, der også kommer fra skoleverdene, siger præcist det samme.

Hvad skal man gøre? Følge pædagogerne? Eller tage beslutningen om, at datteren skal afsted i førskole til april - og tænk hvis hun skal gå børnehaveklassen om. Det vil være et stort nederlag for hende, er jeg sikker på.

Var egentligt forundret over, at pædagogerne mente, at hun ikke skulle afsted. Men er mødre ikke altid det - forundret over, at andre mener anderledes om deres børn.

Jeg tror jeg vil søge hjælp til beslutningen hos skoleverdenen. Hvad kan de håndtere og hvad kan de ikke. Det må være det der afgør om hun skal afsted … tror jeg.

Skriv en kommentar