Arkiv for juli 2010

Årsagen til at gå 0. klasse om

torsdag, 8. juli 2010

Den store skal gå 0. klasse om. Og hvorfor så det? Jo, hun har koncentrationsbesvær. Socialt fungerer hun rigtigt godt. Får nemt venner og nogen at lege med.

Når hun skal koncentrere sig er det, at problemerne kommer.
Kan ikke sidde stille på stolen.
Har svært ved at fokusere på papir på bordet og derefter på tavlen.
Har svært ved at koncentrere sig når der er mange omkring hende eller bare støj omkring hende.
Hun har meget svært ved at koncentrere sig om ting, der ikke lige har hendes interesse. Så afledes hun nemt.

Og når der i klassen var 29 elever (grundet projekt to store klasser, tre lærere, vi deler dem ofte op på tværs af klasserne) så er der meget larm og uro.

Alt dette lærte vi hurtigt da pigen var kommet i 0.klasse i sommeren 2009. I starten tilskrev vi det udelukkende umodenhed. Da hun bliver motorisk testet i november måned viser det sig, at hun motorik ikke er alderssvarende. Desværre fik vi først beskeden om dette sidst i januar måned, da hun skulle starte på motorikholdet på skolen - vigtige måneder, hvor vi kunne have trænet blev spildt.

På trainyoureyes.com skriver de nedenstående (i parantes efter hvert punkt min vurdering af den store pige):
Observationer som forældrene/børnehavepersonalet kan gøre:

  • Sidder barnet uroligt når det skal tegne (f.eks. op og ned med benene) (ja, sidder altid meget uroligt når hun laver noget)
  • Klipper barnet “med munden”, når det klipper i papir (har jeg ikke lagt mærke til)
  • Klodsede bevægelser (synes jeg ikke, hopper på trampolin, laver saltomortaler, klatrer i træer)
  • Bryder sig ikke om at køre i karruseller, gynge etc. (elsker det!)
  • Synlig anstrengelse ved “nærarbejde” - se i bog, lave perler, tegne etc. (rynker pande, gnider øjne, tildækker det ene øje) (tja, har i hvert fald aldrig lavet den slags ret meget)
  • Bliver hurtigt træt af at se i bog, tegne, lave perler etc. (svært at sige, men hun elsker når vi sammen læser i en bog)
  • Meget nem at distrahere, kan f.eks. ikke tåle lidt baggrundsstøj (ja)
  • Lav koncentrationsevne (ja)
  • Eventuel hovedpine (tror det ikke)

Kunne vi selv have opdaget dette tidligere? Ja, hvis vi havde vist mere om emnet kunne vi måske. Men pigen snyder i de test der laves på børn i børnehavealderen. For hun bliver ikke svimmel når hun drejer om sig selv, hun slår kolbøtter og har kunnet det siden hun var 2 år, hun er en meget fysisk aktiv pige. Alle tre ting der taler for, at hun er motorisk godt med.

Hvor er vi så nu?
Pigen har problemer med motorikken på flg, punkter:
Medbevægelser
Højre-ventre bevægelser
Hånd-øje koordinationen

Disse problemer opstår sikkert alle sammen på grund af hendes dårlige syn, manglende samsyn og dovent øje. Hvor ville jeg ønske, at jeg havde været klogere da den store var yngre. For så kunne vi have trænet tingene. Leget tingene ind.

Nu går den store pige til motorisk træning hos en fysioterapeut. Træningen på skolen stoppede nemlig mærkeligt nok dengang hun overgik fra 0.klasse til førskolen (i SFO’en) i april måned. Herhjemme træner vi i leg. Masserer og rører en masse ved hendes ben og fødder så hun får større kropsbevidsthed.

Det lader til at træningen hjælper - i hvert fald på udviklingen af motorikken. Håbet er, at det viser sig i koncentrationen med tiden.

Kort sagt, i vores tilfælde:
Dårlig syn og synsproblemer medfører dårlig motorisk og motoriske problemer medfører dårlig koncentration og koncentrationsbesvær

Øjnene og synet har været trænet siden pigen var 2 år.
Motorikken har været trænet i skoleregi fra februar 2010 til april og hos fysioterapeut fra maj og frem.

trainyoureyes.com

torsdag, 8. juli 2010

trainyoureyes.com er en fantastisk hjemmeside, der forklarer hvordan synet fungerer, øjnenes samspil og hvilke problemer det kan give, når synet ikke fungerer optimalt.

Har du et barn med koncentrationsbesvær, kig da her for Børn.
Har du selv koncentrationsbesvær, kig da her i Test dine øjne
Er du i det hele taget bare nysgerrig, kig da her i leksikonnet

Vi kan alle blive meget klogere når det omhandler motorik, syn og koncentration. Det ville være en stor fordel, om de forskellige behandlere i vores sundhedsvæsen udvidede deres horisont og meget tidligt gjorde forældre, til børn med synsproblemer, opmærksomme på de motoriske konsekvenser af synsproblemer.